szombat, november 20

Konzervatív nyugdíjpolitikát!

Egy éve írtam a magyar magánnyugdíjpéztárakról. És nagyon nem hízelgő módon. A magánnyugdíjpénztári rendszer megvalósítása alapvetően katasztrófális volt. Lehet jó magánnyugdíjpénztári rendszert csinálni, de itt nem sikerült. Most úgy tűnik az állam kitereli a tagokat és megszűnnek a nyugdíjpénztárak.

Örülök?

Nem. Nagyon nem örülük. Mert cseberből vederbe kerülünk csak.

A magyar közpolitika alapvető betegsége nem a magánnyugdíj vagy egyéb specifikus alrendszerek rossz működése. Ezek tünetek. A betegség az intézményesült rövidlátás, a hosszú távú stratégiai tervezés teljes hiánya. És ez a betegség csak súlyosabbá vált. Ennek nem lehet örülni.

Az örömködés hiánya akár meglepő is lehet, hiszen nagyon nem voltam és vagyok kritika nélküli bámulója a magánnyugdíjpénztári rendszer megvalósításának. Durván tíz évig nem tűnt fel szinte senkinek, hogy a magas költségszint garantálja a gyenge vagy egyenesen negatív reálhozamot:
Ebből nem lesz nyugdíj. Nem csak azért, mert a hozam negatív ebben a tíz évben. Hanem azért, mert később is alacsony lesz a reálhozam. Mert a pénztárak működési költségei garantálják ezt. Könnyű kimutatni, hogy ezekkel a költségekkel még a hosszútávú történelmi hozamokkal sem lehetne értelmes reálhozamokat elérni. (Tessék csak betenni excel táblába az S&P 500-at és egy kötvényindexet - meg a magyar költségeket.)
És amikor „szinte” senkiről beszélünk: mindannyian tudjuk, hogy készültek jó tanulmányok a költségszint tarthatatlanságáról. Amiket a szakértők jelentős része - és a magas díjakban érdekelt szakma - agyonhallgatott. Nehezemre esik, de ki kell mondani: aki 1998-2008 között a nyugdíjrendszer körül sertepertélt és nem írt/beszékt/kiabált a költségstruktúra fenntarthatatlanságáról az maga ásta alá a magyar magánnyugdíjpénztári rendszert. Bizony.

És mintha mindez nem lett volna elég, a szabályozók a magyar közpolitika vezérfonalává vált „ha nem tudsz hasznosat tenni, okozz minél több kárt” gondolatot követték a későbbiekben is:
Az elmúlt másfél évben (Tory: azaz a 2009 szeptembere előtti másfél évben) a szabályozó (káoszteremtő?) először kizavarta a pénztárakat kockázatos eszközöket vásárolni. Éppen csak a pénzügyi válság előtt. A pénztárak rendesen buktak. Arról nem is beszélve, hogy a kikényszerített eladásaikkal a legrosszabbkor sikerült megzavarni a magyar állampapírpiacot.
Majd a szabályozó gondolt még egyet és ezután homályos devizakockázatra hivatkozva hazazavarta Magyarországra a pénztárakat. (Mert a szabályozó szerint a devizakockázatot máshogy nem lehet kezelni...) Belezavarta a négy részvényből álló (és lex Mol-lal körbebástyázott) magyar részvénypiacra – és a magyar állampapírpiacra.
Ez utóbbi különösen szép megoldás. Miért is magánrendszer az, ami félelmetes működési költségekkel beszedi a pénzt az adózó polgártól, majd a pénzből állampapírt vesz? Így az államkincstár (ÁKK) is tudná kezelni a pénzt, mindenkinek szépen jóvá lehetne írni valamilyen ÁKK referenciahozamot – költségek nélkül. Arról nem is beszélve hogy egy állampapírba kényszerített rendszer nagyon hasonlóan futja a magyar állam kockázatát mint az egyszerű nyugdíjígéretek.

Vegyük észre a sokat dícsért Bajnai-Oszkó kormány is része volt a problémának. Ők voltak ugye akik a fenti állampapír manővert végrehajtották. És ők voltak akik egy jelentősebb visszalépést megengedtek az állami rendszerbe a rövidtávú költségvetési nyomás kezelésére. Igen, így kell ötletet adni bátrabb döntéshozóknak. És irónia persze, bátor mint a vak ló a viccben...

Egyszóval, a magánnyugdíjpénztári rendszer problémai valóban megoldásért kiáltottak. A költségszintet mondjuk az előző kormányzat kezelte, de maradt még bőven szabályozási feladat. Rengeteg pletyka kering – letétkezelőktől, ingatlanosoktól – szándékosan elárazott, korrupciótól bűzlő ügyletekről. Az igazságot nehéz pontosan tudni, de nem lennék teljesen meglepődve, ha ezek közül jónéhány igaz lenne.

És maradt még stratégiai feladat is. A nyugdíjrendszer például gyakorlatilag bünteti a gyermekvállalókat. Amennyiben demográfiai fordulatot szeretnénk, vagy akár csak igazságosabb társadalomban élni, akkor a gyermeknevelést figyelembe kell venni a nyugdíjrendszerben is. Rengeteg más fontos strategégiai kérdés van még, mint például a Martin Feldstein féle tőkefelhalmozás kédése, amire a nyugdíjrendszer egésze nem ad még jó választ.

Itt és most lehetőség lett volna hosszú távú stratégiai döntések meghozatalára. Valami olyasmit építeni, amire büszkék lehetünk. Átvenni a kor legjobb megoldásait külföldről és alkalmazni őket a magyar problémákra. Megvan a választói felhatalmazás, és még a gondolatok jelentős része is megvan.

De nem ez történt.

Ismét a rövid távú gondolkodás és az akut költségvetési nyomás kerekedett felül. Úgy megyünk keresztül a nyugdíjpénztárak átalakításán, hogy a stratégiai célok egyáltalán nem láthatóak. (Milyen nyugdíjrendszert szeretnénk? Intergenerációs kérdések, foglalkozatás, népesedés még csak meg sem jelennek.) Sőt, még az operatív megoldások is teljesen átláthatatlanok. (Milyen feltételekkel lehet átlépni a magánpillérből az államiba? Mi történik a következő 14 hónap befizetéseivel?) Lehet, hogy kezeltünk egy akut finanszírozási válsághelyzetet. De vegyünk észre 1980 óta ez történik. Az egyik dolog amiben jó a magyar közpolitika az akut válságkezelés. A másik az akut válsághelyzet előidézése. A stratégiai szempontok teljes mellőzése ugyanis néhány éves távlatban garantálja a válságot.

A magyar kormányzat elszalasztott egy egyedi lehetőséget a magyar nyugdíjrendszer stratégiai átalakítására. Ez egyben lehetőség lett volna a hosszú távú fenntartható gazdasági növekedés megalapozására is. Ez a lehetőség teljes egészében már nem fog visszajönni, a hitelesség egy része egészen biztos elveszett. Minden újabb komrányzai elképzelés gyanakvással fog találkozni – itthon és külföldön is. Van alaptalan külföldi rosszindulat néhány helyen a mostani magyar kormánnyal szemben. De a támadásokhoz a legkomolyabb muníciót maga a magyar kormány szolgáltatja most.

Még van lehetőség változtatni. De ez a lehetőség napról napra szűköl. A magyar kormány számára a következő a kérdés: Egy akar lenni a sok válságkezelő, egy helyben toporgó, az ország regionális lecsúszásában asszisztáló kormányok között? Ha igen, akkor semmit sem kell tenni. A lehető legjobb úton van.

Ha többet és jobbat akar, ha az ország sorskérdéseire választ akar adni, akkor változtania kell.
Nem kell mindent máshogy csinálni, a magyar kormány tett helyes és előremutató lépéseket. Jó példa a személyi jövedelemadó átalakítása. Ahol megjelenik a munka elismerése, csökken az adóteher és a legfontosabb társadalompolitikai célok is helyesen megjelennek (így az egy kulcs alkalmazása és kiemelten a gyermekek utáni adókedvezmény).

De ezek a lépések nem érnek sokat, ha nincs rendszer mögöttük. És a nyugdíj meglehetősen nagy része bármilyen gazdaságpolitikai rendszernek egy elöregedő társadalomban. Enélkül nem fog menni.

Konzervatív nyugdíjreform kell. Ahogyan a személyi jövedelemadó esetében történt egyensúlyozni kell a hatékonyságot, a munka elismerését és a társadalmi szempontokat. Ezt technikailag sokféleképpen meg lehet oldani: Az NDC rendszer például egyértelműbbé teszi a befizetések és a járandóságok közti kapcsolatot az állami rendszerben. A gyermekvállalás elismerésére is több módszer van a nyugdíjrendszeren belül, például a gyermekek nyugdíjjárulékából automatikusan lehet a szülőknek többletnyugdíja. Akár a megreformált magánpénztári struktúrának is lehetne helye egy új rendszerben – egyben juttatna tőkét a magyar gazdaságba és diverzifikációval csökkentené a nyugdíjak kokckázatát. Ezen túl sok más jó hosszú távú ötlet lehetne része egy konzervatív nyugdíjpolitkának. Mindezt még meg lehet tenni.

Most még. De már nem sokáig.

[+/-] A teljes bejegyzés megjelenítése ill. összecsukása

1 megjegyzés:

Blogger Tory írta...

Komment a konzin:

Néhányan hiányoltátok a számokat. Noha Google a legjobb barátotok lenne itt is, adnék azért néhány számot. A PSZÁF honlapon megvan - a pénztárak adatszolgáltatása alapján - ez előző tíz év teljes hozama. Itt a link:

www.pszaf.hu/data/cms2127509/nyphozamok_2000_2009.pdf

Ebből ki lehet számolni a reálhozamot =(1+nomimális hozam)/(1+infláció). Persze hozamnak a vagyonnövekedési mutatót kell venni, mert ebben van benne a pénztárak költsége. Például a táblázat legelejél levő Aegon és Allianz esetében a klasszikus portfólióira vonatkozóan a következő negatív reálhozamok jönnek ki 2000 és 2009 között:

Aegon: -1,6%
Allianz: -2,29%

Aki érdekel a többi magánnyugíjpénztár, az a link és a képlet alapján ki is tudja számolni.

Jó, mondhatnátok, de 2010 nagyon jó év lesz. A reálhozam akár 2-3% is lehet. Nos, ez a jó év - aminek ugye még nem vagyunk a végén - az elmúlt tizenegy éves vagyonnövekedési átlagot kb. 0,2-0,3%-kal emeli. Nem elég a pozitív reálhozamhoz például a fenti esetekben - és sehol sem fog elég jó reálhozamot kiadni.

És hogy nem a piaccal, hanem a szabályozással van a baj: Mind az Aegon (+0,01%), mind az Allianz klasszikus portfoliója (+0,31%) pozitív reálhozamot ért el költségek nélkül. A gond az, ahogy a kicsi pluszból nagy minusz lett a költségek miatt. Azaz a szabályozással van a gond!

Akinek ez a kezelési költség nem fáj, annak van néhány eladó befektetési termékem... Annak is egyébként aki nem érti a nominális és reálhozam közti különbséget.

11/22/2010  

Megjegyzés küldése

Feliratkozás Megjegyzések küldése [Atom]

<< Főoldal