Kurucok vagy labancok?
A közgondolkodásban - a történelemkönyvek és a kosztümös filmek tanúsága szerint - a kurucokhoz általában pozitív kép tartozik. A labancok meg egyértelműen negatív figurák, árulók. Tokfalvi ezt állítja a feje tetejére, aktualizálja és még a későbbiekben itt, itt és itt tovább finomítja. Szerintem meg kurucra, labancra is szükség van, mert kiegészítik egymást.
Nagy vonalakban Tokfalvinál a kurucok a negatív figurák. A sérelmi alapon folytatott politika, a racionális elemzés elvetése és teljes kompromisszum-képtelenség jellemzi őket. Ezen felől kulturálisan alföldiek és reformátusok. Ők azok, akiknek Ruzsa Sándor hős. Tokfalvi szavaival:
Persze, nem áll minden kritikán felül az írás. Kevésbé lényeges, de meg kell említeni a tabló elnagyoltságát. Ez valahol várható is, blogbejegyzésben nehéz egy ország eszmetörténetét összefoglalni. De néhol az elnagyoltság még így is zavaró.
Ilyen például a kurucok református jellemzése. Miben és miért különböznek a magyar reformátusok a kontinentális reformátusoktól? Hollandia és Svájc, a két kontinentális (jelentős részben) református ország kifejezetten sikeres, kompromisszumkész és racionális lett. Gyakorlatilag Tokfalvi összes erényét felvonultatják. A kálvinizmushoz nagyon közel álló puritán Anglia vagy a korai Egyesült Államok szintén sikertörténet. Akkor a kurucok nem is reformátusok? Vagy másként mint bárhol máshol? Mindez nem világos.
A józan kompromisszumok tárgyalása szintén példa az elnagyolásra. Utólag nagyon világos, hogy mikor mi a józan kompromisszum. Az adott történelmi helyzetben ez talán nem volt mindig ennyire egyértelmű. És lehet, hogy egyszerű döntési hibába magyarázunk bele mindenféle trendet.
A fő kritikai észrevétel azonban a kuruc labanc hierarchiának szól. Tokfalvi szerint a kurucok rosszak míg a labancok jók. Szerintem meg nincsenek labancok kurucok nélkül. Nem azért, mert a kuruc definiálná a labancot. Hanem azért, mert mind elvi, mind gyakorlati szinten szükségesek az önfejű és kompromisszumképtelen kurucok a labanc kompromisszumhoz. A klasszikus példával: Károlyi Sándor nem köthetett volna békét Rákóczi Ferenc nélkül. És akkor talán Kollonich tényleg koldussá (és katolikussá) tett volna minket.
A kuruc-labanc komplementaritást talán érdemes egy kicsit bővebben is kifejteni. Egyfelől, egy kis kompromisszumképtelenség katalizátorként működhet a politikai életben. Az amerikai protestáns fundamentalista (ottani szóhasználattal evangelikus) keresztények például ilyen kompromisszumképtelen csapat volt. De nélkülük nem ment volna a rabszolgatartás felszámolása, a női szavazójog kivívása, a 30-as évek eugenetikai divatjának az elutasítása vagy éppen a fekete polgárjogi mozgalom. (Cserébe tagadták, tagadják az evolúciót és majomperben vesznek részt. De a mérleg így is pozitív…) Talán Európa és Magyarország is jobban nézett volna ki az elmúlt száz évben egy kicsit több életet tisztelő evangelikussal felszerelve?
Másodszor, a helyes értékekhez – mint mondjuk a szabadság – köthető kompromisszumképtelenség önmagában is érték. Ugyanis ezekkel lehet azonosulni, ezekért lehet lelkesedni – talán jobban is, mint a józan kompromisszumokért. Ez könnyíti meg, hogy az együtt lakókból ország és nemzet legyen. A nemrég elhunyt kiváló Huntington professzor dokumentálta például, hogyan is alakult, illetve alakították az amerikai nemzeti identitást ilyen értékek menték. Egy ilyen pozitív önképre itthon is nagy szükség lenne – és talán még nagyobb is lesz a jövőben. Egy bevándorló nem tudja megváltoztatni a bőrszínét, de el tud fogadni értékeket, tud lelkesen azonosulni. Ha hagyják. Ezekben az értékekben meg van egy kis kurucság – egy sor szabadságharcos ünnepünk bizony kuruc ünnep.
Nagyjából a fentiek miatt nem tudom elfogadni a rossz kuruc, jó labanc képet. Kell ilyen is és olyan is. Van, amikor több labancra és kevesebb kurucra van szükség. Van, amikor fordítva. Tokfalvi szerint is jól jött az egyensúly például a Horthy-rendszerben:
És nem mindig egyféle válasz kell...
[+/-] A teljes bejegyzés megjelenítése ill. összecsukása
Nagy vonalakban Tokfalvinál a kurucok a negatív figurák. A sérelmi alapon folytatott politika, a racionális elemzés elvetése és teljes kompromisszum-képtelenség jellemzi őket. Ezen felől kulturálisan alföldiek és reformátusok. Ők azok, akiknek Ruzsa Sándor hős. Tokfalvi szavaival:
"Kuruc" tehát az, akit nem a gazdasági és kulturális elmaradottság, hanem a jogok, konkrétan a privilégiumok sérelme hajt ellenállásra, ezért az ellenállás formája nem a gazdasági és kulturális építkezés, hanem a "jogvédelem" és a szimbolikus-sérelmi politizálás. (A szimbólumokhoz: a II. József halálán ujjongó nemességnek semmi baja nem volt az akkulturációval és a szuverenitás hiányával Mária Terézia alatt, amíg József el nem vitte a koronát.) Mindez békeidőben. Egyébként pedig a kurucból időről időre kitör a szabadságvágy, militáns kisebbségek által, rossz helyzetfelmérés alapján elindított, elszigetelt, esélytelen, sikertelen és súlyos áldozatokkal járó felkelések, minden épeszű határon túl folytatott fegyveres harc formájában. Ilyenekről emlékezünk meg négy mai nemzeti ünnepünk közül kettőn.A labancok ezzel szemben pozitív figurák. Racionálisan gondolkodnak, keresik a békés építkezés lehetőségét és bizony kompromisszumra hajlanak. Tipikusan dunántúli és katolikus kultúra gyermekei. No, nekik Ruzsa Sándor csak egy útonálló. És gyakran a kurucok definiálják őket, nem ritkán mint árulót.
"Labanc" az, aki semmivel sem rosszabb magyar, de kezelni tudja a dacreakcióját, mert vannak fontosabb értékek. Tisztában van azzal, hogy ki az erősebb, és igyekszik a lehető legjobb megállapodásra jutni vele, ahelyett, hogy forradalmat csinálna vagy háborúzna ellene. És ennek eredményeként / ennek érdekében a tartós gazdasági és kulturális építkezésre fordítja energiáit. A magyar történelem nagy labanc eseményeinek évfordulója nem ünnep.A rövid szemelvényekből is látszik, hogy érdekes gondolatról van szó. De többről is van szó, mint érdekességről. (Az érdekes ugyanis egy érdekes szó. Az érdekesség ugye lehetne akár valami furcsa nonszensz is, de itt lényegesen többről van szó.) Az írás kicsit rávilágít egy valós feszültségre: értelem és érzelem, valós (vagy vélt) sérelmek és a racionális önérdek konfliktusára. Mégha teljes mértékben nem is fogadjuk el Tokfalvi képét, akkor is van ereje az érveknek. Ráadásul az írás egy okos eretnekség: szembemegy a hagyományos kuruc képpel – és mindezt érvekkel teszi. Egyszóval legalább egy sor hasznos és érdekes kérdőjelet felrajzol az írás, elgondolkodtat és szórakoztat.
A labanc mindig éppen az, ami/aki az aktuális kurucnak nem tetszik.
Persze, nem áll minden kritikán felül az írás. Kevésbé lényeges, de meg kell említeni a tabló elnagyoltságát. Ez valahol várható is, blogbejegyzésben nehéz egy ország eszmetörténetét összefoglalni. De néhol az elnagyoltság még így is zavaró.
Ilyen például a kurucok református jellemzése. Miben és miért különböznek a magyar reformátusok a kontinentális reformátusoktól? Hollandia és Svájc, a két kontinentális (jelentős részben) református ország kifejezetten sikeres, kompromisszumkész és racionális lett. Gyakorlatilag Tokfalvi összes erényét felvonultatják. A kálvinizmushoz nagyon közel álló puritán Anglia vagy a korai Egyesült Államok szintén sikertörténet. Akkor a kurucok nem is reformátusok? Vagy másként mint bárhol máshol? Mindez nem világos.
A józan kompromisszumok tárgyalása szintén példa az elnagyolásra. Utólag nagyon világos, hogy mikor mi a józan kompromisszum. Az adott történelmi helyzetben ez talán nem volt mindig ennyire egyértelmű. És lehet, hogy egyszerű döntési hibába magyarázunk bele mindenféle trendet.
A fő kritikai észrevétel azonban a kuruc labanc hierarchiának szól. Tokfalvi szerint a kurucok rosszak míg a labancok jók. Szerintem meg nincsenek labancok kurucok nélkül. Nem azért, mert a kuruc definiálná a labancot. Hanem azért, mert mind elvi, mind gyakorlati szinten szükségesek az önfejű és kompromisszumképtelen kurucok a labanc kompromisszumhoz. A klasszikus példával: Károlyi Sándor nem köthetett volna békét Rákóczi Ferenc nélkül. És akkor talán Kollonich tényleg koldussá (és katolikussá) tett volna minket.
A kuruc-labanc komplementaritást talán érdemes egy kicsit bővebben is kifejteni. Egyfelől, egy kis kompromisszumképtelenség katalizátorként működhet a politikai életben. Az amerikai protestáns fundamentalista (ottani szóhasználattal evangelikus) keresztények például ilyen kompromisszumképtelen csapat volt. De nélkülük nem ment volna a rabszolgatartás felszámolása, a női szavazójog kivívása, a 30-as évek eugenetikai divatjának az elutasítása vagy éppen a fekete polgárjogi mozgalom. (Cserébe tagadták, tagadják az evolúciót és majomperben vesznek részt. De a mérleg így is pozitív…) Talán Európa és Magyarország is jobban nézett volna ki az elmúlt száz évben egy kicsit több életet tisztelő evangelikussal felszerelve?
Másodszor, a helyes értékekhez – mint mondjuk a szabadság – köthető kompromisszumképtelenség önmagában is érték. Ugyanis ezekkel lehet azonosulni, ezekért lehet lelkesedni – talán jobban is, mint a józan kompromisszumokért. Ez könnyíti meg, hogy az együtt lakókból ország és nemzet legyen. A nemrég elhunyt kiváló Huntington professzor dokumentálta például, hogyan is alakult, illetve alakították az amerikai nemzeti identitást ilyen értékek menték. Egy ilyen pozitív önképre itthon is nagy szükség lenne – és talán még nagyobb is lesz a jövőben. Egy bevándorló nem tudja megváltoztatni a bőrszínét, de el tud fogadni értékeket, tud lelkesen azonosulni. Ha hagyják. Ezekben az értékekben meg van egy kis kurucság – egy sor szabadságharcos ünnepünk bizony kuruc ünnep.
Nagyjából a fentiek miatt nem tudom elfogadni a rossz kuruc, jó labanc képet. Kell ilyen is és olyan is. Van, amikor több labancra és kevesebb kurucra van szükség. Van, amikor fordítva. Tokfalvi szerint is jól jött az egyensúly például a Horthy-rendszerben:
A Horthy-rendszer látványos gazdasági és - amíg Hitler karjaiba nem ájult - politikai sikerének egyik titka valószínűleg a kuruc és a labanc hagyomány fúziója.Valahol erről van szó. Van valami a kuruc és labanc hagyományról szóló fejtegetésben. De a következtetés miszerint az egyik rossz és a másik jó helytelen. A „kuruc rossz, labanc jó” gondolat ugyanazért helytelen mint az ötvenes évekbeli inverze. Ugyanis nem az a jó kérdés, hogy melyik jó, melyik rossz. Az igazán érdekes kérdés, az, hogyan tudunk ezekkel a hagyományokkal élni? Hogyan tudjuk őket használni a modern kori kihívásokra adandó válasznál?
És nem mindig egyféle válasz kell...
[+/-] A teljes bejegyzés megjelenítése ill. összecsukása
13 megjegyzés:
Tokfalvi megjegyzését a technika ördöge ide tette
. Idézem itt is:
Köszönöm, nagyon megtisztelő, és BÚÉK. Igazad van abban, hogy vázlatos, meg túl heurisztikus is, Böcsületes, alapos könyvet kellene írni róla, de nem tudom, mikor lesz időm. Fenntartásaidról, nagyon röviden: le is írtam, hogy a "labanc jó, kuruc rossz" helyett a "labanc jó, kuruc nem jó" formulát választom, Vagyis két létező hagyományról van szó, és a hagyomány, mint olyan, nem lehet "rossz" (nem "kell hogy legyen", hanem "van", hál'Istennek), de nekem a labanc szimpatikusabb. Engem igazából az egyensúly teljes mai felborulása, a kurucság abszolút túlsúlya ijeszt meg. Ahhoz, hogy Rákóczi nélkül nem lett volna szatmári béke (48 nélkül 67, 56 nélkül "legvidámabb barakk", ami szerintem másról szólt, mint hogy "Kádár a vasárnapi rántotthússal betömte a melósok száját"): Kollonics esete jellegezetesen a tisztességes labanc politikusé. Akinek rossz történelmi (Kuruc) sajtója volt. "Rákóczi hallotta, hogy többen azt mondták, hogy azt mondta..." Tudjuk, hogy keletkeznek az ilyen "biztos infók". Az országszervezési tervében nem ez volt (http://lexikon.katolikus.hu/LINKEK/LINKKKKK/LINKKO/KOLLER.HTML). Amit akart, abból a németek betelepítése és az infrastruktúra (oktatás, egészségügy stb.) fejlesztése megvalósult. Mind a ketttőt a Habsburgok valósították meg 1711 után, majd Mária Terézia idejében, és egyik sem ártott az országnak. Nem valósult viszont meg az ipar és a kereskedelem fejlesztése hitellel, sem a közteherviselés, ami a fő botránykő volt Rákócziék szemében. Biztos, hogy Kollonics lett volna a rosszabb?
És a válasz akkor:
Nagyon ütős a Kollonics-ról szóló megjegyzésed. Bevallom, hogy csak előhúztam őt a történelmi - és ezek szerint kuruc - emlékekből. Tanulni sose késő:)
A túlsúly érdekesebb kérdés. (És úgy tűnik itt egyet is értünk.) Minden történelmi helyzet más optimális válasz-koktélt kíván meg (a meglevő alapanyagokból). Szerintem a legjobb értelemben vett elit felelőssége ennek a koktélnak az kikeverése.
Ami egyébként valóban nem tűnik túlontúl sikeresnek a mai Magyarországon...
Én magam is vitaktoztam Tokfalvi urammal erről a kérdésről, s a saját véleményem is Tory-hoz áll közel.
Érdekes és szellemes eszmefuttatás, amit Tokfalvi uram előadott a pozitív, "labanc" Dunántúlról, illetve a negatív, "kuruc" keleti országrészekről, de a dolog azért így erős túlzás. Annyiban feltétlenül egyetértek, hogy a kuruc-labanc szemben állás másik szélsőséges olvasata, vagyis, hogy a dunántúli ember nem rendes magyar ember, mennyire káros, s milyen sokat ártott történelmileg a "függetlenségi" romantika, aminek lebutított változata a mai jobboldali ideológia egyik eleme.
Túl kicsi ez az ország ahhoz, hogy megengedhessük magunknak ezt a regionális szembe állítást ....
Fogadott Prókátor
Szó se róla, mint mindenkinek, megvannak a személyes elfogultságaim és rigolyáim. Igyekeztem őket civilizálni, de annyira azért nem, hogy ne is látsszanak meg... A lényeg szerintem az, hogy a kívánatos _egyensúly_ vészesen felborult a kurucság javára.
Örülök, hogy a Reakción feltűnt a népeknek a téma, és érdekes, hogy mennyi babona és tudatlanság kerül ilyenkor felszínre. De éppen ezért nem árt, mégiscsak jobb, ha nem a ki sem mondott reflexek szintjén hatnak.
Fogadott Prókátor:
Egyetértek, a regionális különbségeket nem érdemes élezni. De Tokfalvi nem ezt teszi: Az írás deskriptív akart lenni, nem preskriptív - azaz úgy látja, hogy ez van, nem ennek kell lennie.
Leginkább egy parabolát látok, szándékosan erősen húzott vonalakkal, mert így hatásos. Én inkább arról írtam, hogy néhány ponton ez már nem segíti az üzenetet és több kérdést vet fel mint megválaszol.
Tokfalvi:
Nekem nagyon tetszett a bejegyzésed, elgondolkodtatott és írtam egy bejegyzésnek álcázott mega-megjegyzést is hozzá.
Jó a provokatív, heurisztikus megközelítés a la Huntington - és pontosan arra jó az ilyen diskurzus, hogy lenyesegessük a lényeget gyengítő túlzásokat.
Hát, kedves Tory, így jobban átnézve a reakcio.hu-s és külső reagálásokat, nem is örülök annyira a visszhangnak. Tanultam annyi kognitív tudományt, hogy a megrögzült értelmezési keretekből adódó válaszokat tudjam hová tenni. Még a feltételezett személyemnek szóló durvulások se izgatnak, mert információs (és lelkiismereti) szempontból én vagyok előnyben. De az mégiscsak zavar, hogy ennyire kevesen értették egyátalán, mit akartam mondani, és ilyen kevesen foglalkoztak a gondolatmenettel. (No meg hogy ennnyire elment az egész a katolikus-református témába, ami azt is jelenti, hogy nem olvasták el rendesen, amit írtam.) Nem panasz, csak kárhogy.
Tokfalvi: Sajnálom, hogy sajnálod.
Kétségtelen volt személyeskedés, aminek nem örülök, de online mércével nem volt durva. Remélem nem ez a fő ok.
Én nem sokat tudok a kognitív tudományokról (known unkown), szóval egy kicsit több leírás erről segítene.
A lényeghez: Szerintem a kommentek nem a bejegyzés egészéhez szólnak hozzá, nem is feltétlenül a lényegéhez, hanem ahhoz a részéhez, amit a kommentelő fontosnak tart vagy éppen ahhoz, amivel nem ért egyet. Ez néha durván off is, de legalábbis valamilyen részletkérdés.
Ebben a kontextusban a katolikus-református vonal szerintem érthető: Ugye én is kiemeltem egy egész bekezdésben, hogy miért gondolom vitathatónak. Mások ehhez hozzátették a saját gondolataikat.
Szóval, én másként látom mint Te (vagy inkább úgy mint Te korábban): Érdemes volt kivinni a vitát és a gondolataidat egy kicsit szélesebb közegbe.
Kedves Tory,
egyrészt beleírtam, és úgy is gondoltam, hogy a kálvinizmus nem szükséges feltétel, ahogy az alföldiség is, inkább nagyobb valószínűség vagy tendencia, és nem is állandó az időben, hanem felerősödött Trianon után, amikor az addig átjáró-vidékekből keleti végvidék lett, és még inkább a harmincas évektől, amikor az alföldi egyetemi városok szellemi vonzáskörzetében kialakult valamiféle református-népi-baloldali (>kommunista) háromszög.
Igen, a holland, a skót kálvinizmus, nem beszélve az új-angliai puritanizmusról: más. Nemcsak azért, mert Magyarországon az egyházigazgatás valamennyire a katolikus ellenféléhez hasonult, hanem társadalomfilozófiában is. Amikor nemrég az egyik református püspök azt tartotta irányadónak Kálvin örökségében, hogy "Genfben megregulázta a kapitalizmust", muszáj volt Max Weberre gondolni. Ezen a szinten a Vatikán már rég túljutott, de a II. János Pál alatti pályamódosulásban alighanem része volt a lengyel hagyománynak is: ott ugyanis a katolikus egyszerre volt a "nemzeti" és a "nyugatos" egyház.
Kedves Tokfalvi,
Nyilván nem szükséges feltétel a reformátusság vagy az alföldiség, ezt azt hiszem senki sem mondta. A kérdés inkább az, hogy nagy vonalakban működik-e az elméleted ezen a részen?
Számomomra a példád (ami nem egyedi) sem a református-katolikus divergenciáról szól, hanem sokkal inkább a kommunista titkosszolgálat romboló hatásáról. A magyar egyházak egy roppant pusztító - elsősorban erkölcsileg pusztító - létbe kényszerültek. Ezt a katolikus egyház, nemzetközibb hiererchiája révén, sokkal gyorsabban ki tudja heverni - de ez nem kuruc-labanc ügy.
A másik nem nagyon kifejtett rész a nemzetközi református gondolkodás hatása. Egy sor személyes, tudományos kapcsolat alakult ki magyar reformátusok és elsősorban a holland (de más reformátusok) között (is). Pontosan a holland polgárosodás kellős közepén. Ez nem járul hozzá az ország szellemi modernizálásához?
A népi baloldalról majd külön bejegyzésben...
Ez én voltam a régebbi regemen - Tokfalvi. Ha megtennéd, hogy átírod, megköszönöm. Sőt, megkérlek.
Kérésed parancs, átírni nem tudom, de töröltem. Be akarod írni újból?
Megpróbálom.
A kommunista-református összefonódás az 1930-as években kezdődött, jóval azelőtt, hogy Magyarországon kommunista titkosszolgálat létezett.
Igen, hozzájárult, a 17-18. században. A mai református egyházi hierarchián belül egy olyan embert ismerek, akire "polgárosító" hatással volt a nyugati akadémiai kapcsolat, általában is jó fej, de nem akarom kompromittálni...
Megjegyzés küldése
Feliratkozás Megjegyzések küldése [Atom]
<< Főoldal