hétfő, február 18

Sicko, avagy gondolatok az egészségügyről

Örülhetünk is, meg nem Micheal Moore legújabb filmjének. Egyfelől, hasznos lehet ránézni egy profitalapú magánbiztosítókkal működtetett rendszerre – és annak problémáira. Másfelől, Moore eddigi filmjei inkább kiváló üzleti és propaganda érzékét sejtették, semmint az igazság keresése iránti vágyat. Az új információ iránti igény és a mesteri manipuláció kombinációja sajnos nem túl szerencsés. Viszont a film talán jó ugródeszka egy kicsit részletesebben is elgondolkodni az egészségügyről – és a magyar reformról.

A film tényleg mesteri (és manipulatív) módon vezeti be a nézőt az amerikai, profitalapú biztosítók által működtetett rendszer visszásságainak a világába. Moore gyorsan talál példát arra, hogyan tagadják meg a biztosítók az ellátást – és nem habozik hangsúlyozni, hogy az üzleti biztosító üzleti érdeke megtagadni az ellátást. Váltogatja a drámai példákat, a könnyedebb problémákkal – megtartja az érdeklődést, de nem taszítja a nézőt depresszióba.

És tegyük hozzá, vannak drámai példák. A legmegrázóbb egy másfél éves kislány esete, akit magas lázzal szállítanak kórházba, de ott nem látják el, mert a kórház nem áll kapcsolatban a biztosítójával. Át kell szállítani egy másik kórházban, de mire odaér késő és meghal a kislány. Egy fiatal férfi a családja, felesége és kisgyereke előtt hal meg lassan, rákban – mert a biztosítója megtagadja a csontvelő átültetést. És halljuk a másik oldalról azoknak a vallomását, akik megtagadták ezeket, vagy az ezekhez hasonló kérvényeket.

Moore persze tovább megy és megtalálja a megoldást: állami, általános egészségbiztosítás. Kanada, Nagy Britannia és Franciaország egyaránt kiváló egészségügy rendszerrel rendelkezik – ahol az üzleti biztosítókra jellemző amerikai problémák nem jelentkeznek. Sőt, mutat néhány statisztikát arról, hogy az angolok, franciák vagy éppen a kanadaiak átlagosan tovább élnek, mint az amerikaiak.

A jó pontok ellenére a film nem teljesen meggyőző, és éppen azért mert nem hajlandó a felszínes szlogenek és a hatásvadász példák szintje fölé emelkedni. Ha egy kicsit megkapargatjuk a példákat és az ellenpéldákat számos ellentmondást lelhetünk fel – a Moore propaganda leleplezésére szakosodott oldalak segítsége nélkül is.

Kezdjük először is a legnyilvánvalóbbal. Moore összehasonlításai hamisak. Az amerikai rendszer áldozatait hasonlítja össze az általános ellátás tipikus (vagy annál jobb ellátásban részesülő) pácienseivel. Komolyan gondoljuk, hogy Franciaországban nem halnak meg emberek a kórház vagy az orvosok hibája miatt? Az amerikai interjúalanyok a középosztály aljáról, a franciák a tetejéről kerülnek ki: Ez sem könnyíti meg az összehasonlítást.

Nemcsak a betegek, az esetek is mások: Az amerikai példák drága beavatkozásokról, különleges esetekről szólnak – a kontraszt pedig átlagproblémákról. Lehet, hogy valaki közepes vagy olcsó biztosítással nem kapja meg a legdrágább vagy éppen kísérleti ellátást. De mondjuk az angol kismamát egy amerikai kismamával kellene összehasonlítani nem egy rákos beteggel. (A kubai rendszerrel való példálózás pedig legfeljebb csak provokációként értékelhető. Annak egyébként jó, ha ízléstelen is.)

Sajnos Moore filmje, az érdekes téma és az amerikai rendszer vitathatatlan hiányosságai ellenére, nem kérdezi meg az alapvető kérdést: Miben más az egészségügy? Nagyon közel kerül hozzá, amikor az egészségügyi ellátást a könyvtárhoz hasonlítja – és azt sugallja, hogy mindkettőt lehetne adóból, általános alapon biztosítani. De azért vannak különbségek egy könyv kölcsönzése és a rák gyógyítása között. No, erről kellene beszélni.

Az egészségügy közgazdasági problémáiról már írtam, de foglaljuk össze még egyszer:

  1. Árak vagy korlátozó tényezők nélkül az egészségügyi kereslet végtelen.
  2. Az egészségügy kockázata kis valószínűséggel jelentkező nagy kiadás, ezért biztosításra van szükség.
  3. Az orvos, illetve általánosabban a szolgáltató információs előnnyel rendelkezik a beteg és minden harmadik szereplővel szemben. És a betegnek is van némi információs előnye saját magáról.
  4. A biztosított magatartása alapvetően befolyásolja a kockázatot.

Mint minden jószág esetén, ha ingyen adják a kereslet gyakorlatilag végtelen. Igaz ez autókra – és az egészségügyi szolgáltatásokra. Nem azt jelenti, hogy ha ingyen van mindenki kiveteti a vakbelét, hanem arról, hogy egy sor, bonyolult és drága, életminőséget javító beavatkozás létezik. Ilyenek a különféle protézisek, daganatos betegségek kezelése vagy éppen a szervátültetés. A végtelen kereslet miatt nem lehet a legjobb szolgáltatást mindenkinek ténylegesen ingyenesen nyújtani. Szükség van valamilyen mechanizmusra, amely korlátozza, árazza a keresletet. Az amerikai, privát biztosítós rendszerben a biztosítók mondják meg, hogy akinek rosszabb biztosítása van nem kapja meg a legjobb ellátást. Az „ingyenes” általános biztosításos rendszerben a kapacitáshiány korlátozza a keresletet (vagy várólista van, vagy bizonyos szolgáltatásokat nem nyújt az egészségügy).

Nehéz az egészségügyi kiadásokra takarékoskodással készülni. Bármilyen reális megtakarítás elégtelennek bizonyulhat mondjuk egy rákos betegség kezelésére. Az ilyen típusú kockázatokat tipikusan biztosítással kezeljük. Ez lehet országos szintű kockázatközösség (általános biztosítás vagy társadalombiztosítás) vagy annál kisebb (munkáltatói magánbiztosító). A lényeg, a kockázat alapvető formája miatt valamilyen biztosításra van szükség.

Az információs előnyök viszont megnehezítik a biztosítási rendszer működtetését. Az orvos túl sok szolgáltatást nyújthat és számlázhat ki a biztosítónak, mert csak ő tudja mi igazán szükséges mi nem. Ezért próbálják a Sicko-ban a biztosítók a saját orvosaikkal ellenőriztetni a kezeléséket. (Csak zárójelben: Az ilyen típusú visszaélések meggátolása a biztosítottak érdeke is, hiszen ennek az árát ők fizetik ki a biztosítási díjban. Ez olyan mint ahogy a Casco csalók költségeit is végül a becsületese biztosítottak fizetik meg…) Ennek kapcsán meg elképzelhető, hogy a biztosító téved (vagy rosszhiszemű) és nem engedélyezi a valóban szükséges beavatkozást. És persze a biztosítottak sem angyalok. Nem egyedi eset, hogy valaki értesül egy súlyos, krónikus betegségről és csak utána keres biztosítást. (Ami ugye akkor már nem biztosítás csak szimpla haszonszerzés.)

Végül, a biztosítás megléte kevésbé hatékony döntésekre ösztönzhet. Akinek teljes mértékben biztosítják az autóját elképzelhető, hogy kevésbé gondosan zárja le, mint az akinek nincs biztosítása. Az olcsó, zsíros ételeket szerető biztosított számíthat arra, hogy nem kell szembesülnie döntésének teljes következményével (legalábbis anyagi szinten).

Az egészségügyi rendszerek a fenti problémákra keresik a választ. Az általános probléma leírásából világos, hogy nem könyvtári kölcsönzésről van szó, de nem is olyan drámai az eltérés mondjuk az autóbiztosítástól. Talán az is világos, hogy nem egyértelműen jobb az állam mint a piac vagy fordítva. A fentebb részletesen elemzett négy fő probléma bármilyen piaci versenyből ki tudja hozni a legrosszabbat. Biztosítók, biztosítottak és orvosok egyaránt kijátszhatják a rosszul szabályozott rendszert. De a piaci kudarc lehetőségéből nem következik az állami beavatkozás megváltó volta sem. Ezeregy módon lehet az állam még kevésbé hatékony mint a piac; piaci kudarc ide vagy oda. Abszolút kulcs tehát a szabályozás átgondoltsága és minősége – és a szabályozás érvényesítése a mindennapokban.

A magyar egészségügyi vitában is érdemes lenne a lényegi kérdésre koncentrálni és elszakadni a Sicko érzelmi fekete-fehér világától. Ha az úgynevezett egészségügyi reformról beszélünk érdemes megkérdezni, hogy javítja a fenti négy alapprobléma megoldását. Melyik intézkedés melyik probléma megoldását segíti elő? Átgondoltak a szabályozások? Mennyire számszerűsíthetőek a pozitív hatások? Lesz elég erős szabályozó hatóság, amely fel mer állni a lobbikkal szemben és képes megteremteni a szabályozott versenyt? Megvan a társadalmi támogatottság egy stabil rendszer kialakításához?

Lehet, hogy ezzel kicsit unalmasabbá válik a vita – de talán nem az egészségügyi ellátásban van szükség több izgalomra.

Címkék: ,


[+/-] A teljes bejegyzés megjelenítése ill. összecsukása

11 megjegyzés:

Blogger VIII. Nagyapo írta...

tetszett - de itt van még egy-két, számomra eddig ismeretlen érv:

http://www.ingyenebed.hu/content/view/204/63/

2/17/2008  
Blogger gregoriosz írta...

Jók a kérdéseid, csak kár, hogy eddig ilyesmiről nem nagyon vitáztak. Szerintem az eü. reform kizárólag rossz politikai kompromisszumok eredménye. A kormánypártok beleláthajták saját elveik megvalósulását, csak éppen a megvalósítás következményeiről nem gondoltak semmit. (Csak a kormányozni tudás hiányzik, sokadszorra.)

2/18/2008  
Blogger Aron írta...

Azt hiszem, az amerikai rendszerrel nem az a baj, hogy priváttőkés, hanem az, hogy nem jó a szabályozás. Ezekre a szabályozási gondokra elég jól felhívja a figyelmet a film, noha az a konklúziója (a kommunizmusban jobb) nyilván hülyeség.
Felhozhatta volna európai példának Moore a német rendszert, ami gyakorlatilag ugyanolyan, mint a francia, csak épp privát biztosítókkal működik.
Az angol rendszer, meg rossz példa, mert a várakozólisták miatt, kis túlzással, működésképtelen (ottani barátaink mondják). Sokan járnak át Franciaországba gyógyulni.

2/18/2008  
Blogger Tory írta...

Pontosan a jó szabályozásra akartam kilyukadni a végén: Lehet, hogy a magán/állami forma is számít, de a jelenlegi problémák szintjén a jó menedzsment többet számít.

A francia rendszer minden szempontból kíváló, az angoltól meg menekül a középosztály. Mindkettő állami.

A rendszerválasztás elosztási hatásokkal is jár: Az amerikai felsőközéposztály félelme, hogy az adójukból egy sokkal rosszabb rendszert kell megfinanszírozni - amit nem is akarnának használni. Most egy sor komplikált betegség esetén Amerikában a legnagyobb a gyógyulás esélye - ha van jó biztosításod.

Ezért érzem különösen tragikusnak, hogy elnagyolt elképzelések mentén zajlik itthon az átalakítás. Ugyanis a lényegi kérdést kerüli meg az ún. reform.

2/18/2008  
Anonymous Névtelen írta...

Tory,

kiváló poszt, tetszik.

Refuse/Resist!

Csakhogy a német modellben a biztosító magán, de a legtöbb orvost az állam fizeti. Szerintem Éppen a fordított irány lenne talán a legésszerűbb: a biztosítás kb. tökmindegy, mivel befizetjük meg kifizetik, nem egy nagy vasziszdasz, nyugodtan lehet állami, csak nyilván ne kizárólag felosztó-kirovó legyen. De ettől még lehet éppen állami, az legalább viszonylag biztonságos.
Nézd, a biztosítótól amúgy se várhatok sokat, nincs igazi verseny e téren.

Az orvos viszont, ha nem is mind, de legalább a fele legyen magán szerintem. Mert ott viszont van értelme a hatékonyságnak, az ár-és minőségi versenynek.

Ám amire felhívnám a figyelmet, hogy az út, a folyamat legalább annyira fontos, mint a cél. Roppant debil lenne a fentiekből arra a következtetésre jutni, hogy hipp-hopp basszuk ki a dokik felét magánba. Nem. Első lépésben, ne legyen ennyire kegyetlenül nehéz céget alapítani, mint most. Aztán, könnyítsük meg a kifejezetten egészségügyi cégek alapítását is. Maradjon meg az állami egészségügy és közben ösztönözzük a magánversenyt. Majd, lassan, amikor a magánszféra már elég jó, stabil, beállt, lassan le lehet építeni az államit. Ez, mondjuk, húsz év.

Shenpen

2/18/2008  
Blogger Aron írta...

A német modellben sok a veszteség és drága. Viszont a polgároknak jó. Nem is tudtam, hogy az orvosokat az állam fizeti. Fura, mert olyan magánvállalkozásoknak tűntek a rendelők. Az orvosok nagy hatékonysággal dolgoznak, jól szervezett az egész, az ápolók mindent megcsinálnak, amit lehet, nincs üresjárat.
Való igaz, hogy jobbnak tűnik az, hogy az orvosok magánvállalkozásban dolgoznak, persze nagyon átgondolt szabályozással.
A refomhoz szükséges óvatossággal kapcsolatban asszem mind egyetértünk.

Az amerikai felsőközéposztállyal meg nem nagyon tudok együttérezni, hisz ha szociálisabb lenne a szabályozás, akkor csak BMW-re telik Rolls Royce helyett.

2/18/2008  
Blogger Tory írta...

Shenpen: A magyar modellben már most közel az összes háziorvos magán. Egy lépésben lettek azzá, az Antall kormány alatt. Pozitív a tapasztalat.

Nekem ebből az a tanulság, hogy jól átgondolt érdekviszonyok (és problémakör) esetén jól működik a magánosítása. Hogy ez most megvan, hadd ne kommentáljam... (Nincs:)

Refuse/Resist: És akkor az amerikai szegényekkel sem tudsz együttérezni? A tipikus amerikai szegénynek van: színes tévéje, légkondija, autója, mikrohullámú sütője - és lényegesen több élelme mint kellene:)

A közpolitikai döntés nem csak együttérzés kérdése. Egy kérdés a méltányosságról talán jól megvilágítja: Ha megtermelsz annyi értéket, hogy jusson neked a legjobb egészségügyi ellátás akkor nem méltánytalan, ha azt elveszik tőled és másnak adják?

Legyen konkrét példa: A te befizetéseid alapján megmenthető lenne a gyereked élete, de meghal, mert a rendszer inkább visszaosztja a befizetéseid a szegényebbeknek. Méltányos?

Nem azt mondom, hogy ne legyen újraelosztás, de nagyon vigyáznék az "együttérzés" egyszerű alkalmazásával.

2/19/2008  
Blogger Aron írta...

Tory, a németeknél a gazdagabbak válogathatnak a spéci biztosítások közül. Innentől kezdve meg tényleg nem a gyermeke ellátásáról, hanem a Cadillac SUV Chevy SUV-ra cseréléséről szól a történet.

A szegénynek meg van TV-je, autója, sok junk foodot ehet, de minőségi kajához már nehezen jut, és az egészségügyi költségek is gondot jelenthetnek. Mondjuk, aki kicsit rátermett, szegényként is tök jól eléldegélhet az USA-ban.
Az "együttérzés" valóban csak az egyik szempont, nem szabad abszolutizálni.

2/19/2008  
Anonymous Névtelen írta...

Tory,

Egyszerre reagálnék a jobbklikkes kommentedre és a fönti postra.
Egyetértünk, hogy a Sicko legfeljebb vitaindítónak jó, mert kellően sarkos következtetéseket von le és elég provokatív, hogy az ember ne tudjon mellette szó nélkül elmenni, de ismeretszerzésre nem alkalmas (hacsak nem arra, hogyan készítsünk propagandafilmet). Abban is egyetértek veled, hogy jó lenne egy higgadt szakmai vita, amellyel elkerülhető lenne, hogy a kérdés puszta ideológiai csatározássá váljon. Elméletben még azzal is egyetértek, hogy a tulajdonforma mellékes, ha egy kellően végiggondolt szabályozást alkotunk. De ezzel már tényleg csak elméletben értek egyet, mert a privatizációval vagy a liberalizáció kapcsolatban (nevezzük, aminek akarjuk) lesújtó tapasztalatokat szereztünk az elmúlt közel két évtizedben. A magyar állam rendkívül gyenge, nem képes érvényt szerezni a jogszabályoknak, ilyenformán azok, akiket meg kéne védeni, legtöbbször magukra maradnak.
Általában tehát igaz lehet, hogy üzleti alapon is megszervezhető az egészségügyi rendszer, ez viszont egy erős, szabályozó állam meglétét feltételezi. A magyar állam ettől fényévekre van.
Ráadásul hiányoznak azok a Nyugat-Európában meglévő intézmények (államtól függetelen, erős, civil szerveződések; közbizalom; jogkövető magatartás, prosperáló egyházak stb.) amelyek egy erős(hangsúlyoznám nem nagy, csak erős) állam szerepét kiválthatnák. Ezek hiányában a magyar polgárok egyedül fognak szembekerülni a biztosító társaságokkal, pardon, egészségügyi pénztárakkal. Nem kell sok fantázia, hogy kitaláljuk, ki lesz kiszolgáltatottabb. Konzervatív blog lévén talán nem fogsz megkövezni, ha ehelyütt ismét az elmúlt másfél évtized tapaszatalataira mutatok. Ezek fényében még akkor is gyanakvók lehetnénk, ha angyalok alkották volna meg a múlt héten elfogadott eü. törvényt.
Mivel ezekre a problémákra te is célzol, nem részletezem, annyit azért hozzáteszek, hogy az indulatok forrásvidéke épp itt van.
A feladat szerintem tehát fodított: először a magyar állam megerősítése a feladat, és csak akkor szabad lemondani az állami érdekérvényesítés megmaradt eszközeiről, amikor biztosak vagyunk abban, hogy jogszabályokkal is képesek vagyunk polgárainkat megvédeni. Szerintem ezt diktálja a józan ész.

2/19/2008  
Blogger Tory írta...

Tamás,

Köszönöm a választ - és a Sicko ajánlást. Nélküled és a jobbklikkes bejegyzésed nélkül nem néztem volna meg és nem írtam volna meg a fenti bejegyzést.

Teljesen egyetértünk abban, hogy a jelenlegi szabályozás komoly kétségeket hagy. Itt nem erről csak arról szerettem volna írni, hogy a magánbiztosítás és a magánbiztosító önmagában se nem jó, se nem rossz. És kár ezt kritizálni, mert felesleges támadási felületet nyújt. A profitérdekelt Tesco-ra is rábízzuk a mindennapi kenyerünket:)

Komolyan gondolkodom, hogy megírom a jelenlegi javaslat (a.k.a reform) kritikáját. A főbb téma kristálytiszta: A magyar állam implementációs képessége kicsi, és célszerű lenne a maximális közgazdaségi hatást a minimális implementációs igénnyel összekötni. Egészségügyi keresletet lehet csökkenteni a jelenlegi rendszeren belül is, arról nem is beszélve, hogy ha nincs több ellenérdekelt aktor (=magánbiztisító), az esetleges hibák korrigálása is könnyebb.

2/19/2008  
Anonymous Névtelen írta...

Érdeklődve várom a javsalatot. Ami meg a Tescót illeti - értékelem az öniróniát :-)

2/19/2008  

Megjegyzés küldése

Feliratkozás Megjegyzések küldése [Atom]

<< Főoldal