Olaj és buborék: Update
Korábban írtam (mondjuk nem egyedül) az esetleges olajárbuborékról. Az olajár azóta 145 dollár feletti szintről, 125 dollár alá csökkent. Ennek őszintén örülök. Minden jó, ha a vége jó?
Nos, nem ilyen egyszerű. A volatilis olajár nincs ingyen: komoly reálgazdasági költségekkel jár. Hatékonyabb autókat (és kevesebb SUV-t) vesznek az emberek, a cégek átalakítják a logisztikai rendszerüket, a légitársaságok meg csökkentik a járatok számát, kivonják a kerozinpusztító régebbi gépeket a forgalomból (és veszettül vásárolnak modern gépeket). Nos, ezt az alkalmazkodást többször, mondjuk egyszer 130 majd utána 90 dolláron, eljátszani igazán költséges. Mert ugye az olajár még száguldozhat fel és le egy ideig...
A kérdés: Mit tehet a gazdaságpolitika ilyen buborék és volatilitás esetén tenni?
A laissez faire elméletben szép - de mondjuk az amerikai (és esetleg az európai) ingatlanbuborék tükrében lehet, hogy egy kicsit költséges. A válaszon érdemes gondolkodni, hiánycikk ugyanis...
Persze egy előnye van a magasra csapó olajárnak: Az olajfogyasztás az egyensúlyi szint alatt stabilizálódhat, ha elég sokan a túl magas olajárra optimalizálnak - és ez kétségkívül jó környezetvédelemnek és kiváló a globális felmelegedés ellen.
[+/-] A teljes bejegyzés megjelenítése ill. összecsukása
Nos, nem ilyen egyszerű. A volatilis olajár nincs ingyen: komoly reálgazdasági költségekkel jár. Hatékonyabb autókat (és kevesebb SUV-t) vesznek az emberek, a cégek átalakítják a logisztikai rendszerüket, a légitársaságok meg csökkentik a járatok számát, kivonják a kerozinpusztító régebbi gépeket a forgalomból (és veszettül vásárolnak modern gépeket). Nos, ezt az alkalmazkodást többször, mondjuk egyszer 130 majd utána 90 dolláron, eljátszani igazán költséges. Mert ugye az olajár még száguldozhat fel és le egy ideig...
A kérdés: Mit tehet a gazdaságpolitika ilyen buborék és volatilitás esetén tenni?
A laissez faire elméletben szép - de mondjuk az amerikai (és esetleg az európai) ingatlanbuborék tükrében lehet, hogy egy kicsit költséges. A válaszon érdemes gondolkodni, hiánycikk ugyanis...
Persze egy előnye van a magasra csapó olajárnak: Az olajfogyasztás az egyensúlyi szint alatt stabilizálódhat, ha elég sokan a túl magas olajárra optimalizálnak - és ez kétségkívül jó környezetvédelemnek és kiváló a globális felmelegedés ellen.
Címkék: gazdaság
[+/-] A teljes bejegyzés megjelenítése ill. összecsukása
2 megjegyzés:
Közgazdaságilag hibás a gondolatmeneted: hiába volatilis az olajár, elég egyszer lecserélni a repcsiket/kocsikat/etc, utána nem kell többször, akárhányszor is száguld az olajár föl-le. Azér' durable good :-)
Túrót nem:)
A következő sémában érdemes gondolkodni. Van három termék: a, b és c - abc sorrendben egyre drágábbak és egyre olaj(benzin)takarékosabbak. Nos, ha a hossző távú egyensúlyi olajár alapján b-t kellene preferálni, de Te megveszed c-t a buborékban, az nagyon jó a környezetnek - de megvan a reálára. (Ugyanez a sztori pepitában: hajtod a-t a SUV-t, pánikban becseréled c-re - majd az olajár csökken és rájössz, hogy c túl kicsi és inkább így b kellene - van itt jóléti veszteség és anyagi is, ha háromszor cserélsz.)
A hatás persze erősebb az optimalizált rendszerek, mint mondjuk a logisztika, esetében. Például a buborék tetején bezársz egy sor légijáratot, majd lejjebb újranyitod őket - nincs ez ingyen.
Megjegyzés küldése
Feliratkozás Megjegyzések küldése [Atom]
<< Főoldal