Felvilágosodás, kognitív disszonancia és a nem-emberek
Összefügg a felvilágosodás a rasszizmussal? Hogyan vezethet az emberi egyenlőség eszménye az emberség megtagadásához, a legrosszabb rasszizmushoz? Mi a hasonlóság a tizennyolcadik századi fekete rabszolgák és a modern magzatok megítélése között?
Ebben a bejegyzésben ezekre a kérdésekre keresek választ. A következő egyszerű elméletet vázolom fel: A felvilágosodás óta a közgondolkodás szerves része az emberi egyenlőség. Azonban vannak, akiket nem kezelünk egyenlően a gyakorlatban, például a fekete rabszolgákat a tizennyolcadik században. Ez kognitív disszonancia: feszültség az elvek és a gyakorlat között. Egyik lehetséges feloldása az „ember” definíciójának alkalmas szűkítése – és a rasszizmus elfogadása. Hasonló helyzetben vannak a modern kori magzatok és hasonló a modern kori válasz is: A magzat nem ember. Az írás célja megmutatni, hogyan hozhat az emberi jogok magasztos eszménye kiszolgáltatott embereket még rosszabb helyzetbe - emberségük megtagadásával.
A Wikipédia szerint a kognitív disszonancia „alapgondolata, hogy mikor valamilyen új információ vagy tapasztalat ellentmond a korábbi elképzeléseknek vagy ismereteknek, akkor disszonanciát, belső feszültséget élünk át. Ez a disszonancia szorongáskeltő állapot, melyet csökkenteni igyekszünk.” Máshogyan gondolkodunk egy autóról miután megvettük. A vásárlás előtt igyekszünk a lehető legtöbb információt megszerezni. A vásárlás után nem vesszük figyelembe a negatív információkat – hiszen az megkérdőjelezné a döntésünk helyességét.
Ez a kognitív disszonancia, kombinálva a felvilágosodás emberi egyenlőségének eszményével, egyenes út a rasszizmushoz. Az alapgondolatot Thomas Sowell írja le új könyvében: A rabszolgatartás intézménye előbb volt jelen mint a rasszizmus, és eredetileg nem volt szükséges a rabszolgatartáshoz semmilyen rasszista emberfelfogásra. Például a rómaiak rabszolgatartása mögött semmilyen rasszista kép nem volt, a rabszolgaság egy jogi állapot volt. (A rómaiak egészen elképesztő jogtiszteletére jellemző, hogy a vérségi köteléket is hajlandóak voltak jogilag definiálni, gondoljunk csak az adoptálás elfogadására.)
A változás a felvilágosodás, elsősorban és az emberi egyenlőség intellektuális elfogadásával változott meg. Feszültség, kognitív disszonancia keletkezett a gyakorlat és a magasztos gondolatok között. Nyilvánvaló nehéz az emberek egyenlőségéről és a rabszolgatartás helyességéről ugyanabban a dokumentumban megemlékezni. (Az amerikai Függetlenségi Nyilatkozat és az Alkotmány szövegezése jó példa ezekre a nehézségekre.)
A kognitív disszonanciát háromféleképpen lehet feloldani:
- Konzisztensen, a gyakorlat mentén: Megváltoztatjuk az elméletet, azaz kidobjuk az emberi egyenlőség eszményét. A déli államok eljutottak ide a polgárháború alatt.
- Konzisztensen, az elvek mentén: Megváltoztatjuk a gyakorlatot, azaz felszámoljuk a rabszolgatartást. Ezt elsősorban a keresztény fundamentalista abolicionisták képviselték, akik szerint ha valami helytelen (értsd bűnös), akkor azt fel kell számolni – még akkor is, ha nem túl praktikus.
- Praktikusan, az okos lány mintájára: Megváltoztatjuk az ember definícióját, azaz feltaláljuk a rasszizmust. Ez a legegyszerűbb út, és nyilván ezzel próbálkoztak a felvilágosodott rabszolgatartók először. Mert ugye, ha a feketék nem emberek, akkor nem sérül az emberi egyenlőség elve a rabszolgatartás kapcsán. Megmarad a kecske és a káposzta is.
Hasonló a modern világban a magzatok kérdése - és hasonló a praktikus válasz is a kognitív disszonanciára. Az abortuszra praktikus szükség van és volt. Ez sokáig nem okozott erkölcsi problémát: A rómaiak (kedvenc jogállampolgáraink) például szent magántulajdonként tekintettek a gyermekekre. Azaz a tulajdonos akkor és azt csinált velük, amit akart. Ha megölte, akár a tizenéves gyermeket is, nem volt jogi probléma. Az ő gyereke, az ő döntése. Nos, itt nyilván nem probléma az abortusz sem.
A felvilágosodás, az emberi jogok elfogadása viszont ugyanolyan kognitív disszonanciához vezet mint a rabszolgatartás. Egyfelől a végletekig védjük a gyermekek emberi jogait (ha kell felelősségre vonva a szülőt). Másfelől, pontosan az emberi jogok miatt kénytelenek vagyunk a magzatokat (vagy egy csoportjukat) nem-embernek tekinteni - mivel csak így tekinthetünk el „emberi” jogaiktól..
Az amerikai szabályozás, ahol a legélesebb a vita, mutatja ezt a kettősséget a legélesebben: A nem megszületett baba magzat, azaz nem-ember. Bármit meg lehet vele tenni. A megszületett baba ember, jogokkal. A kettő közti jogi különbség megmagyarázza ezt is (csak rajzok, a felesleges sokkolás elkerülésére):
A cél annak bemutatása, hogy a magasztos eszmék, mint például az emberi jogok, a gyakorlatban visszaüthetnek; és pontosan azokat hozhatják rosszabb helyzetbe, akik a leginkább rászorulnának a védelemre. Gondoljunk erre is, amikor ezekről a magasztos eszmékről, az emberi jogokról hallunk.
[+/-] A teljes bejegyzés megjelenítése ill. összecsukása
3 megjegyzés:
ÁÁÁÁ, gyengék az idegeim, még arra is, hogy meghallgassam a videót. :( Nagyon szomorú dolog ez. :(((
További kognitív disszonancia a 3. világ nyomorba döntése/nyomorban hagyása.
Enyhébb dolog, de a jövő nemzedékek számára tragikus lehet a környezetszennyezés is.
Tory, örök hálám ezért a cikkért! Ösztönösen tudtam én erről a kognitív disszonanciáról, de nem tudtam pontosan definiálni, a nevét meg pláne nem :) Ez van, műveletlen tuskó vagyok. :(
Még egy elgondolkodtató adalék: Sokan kérdezik, hogy miért nem mozgott ebben vagy abban a helyzetben az emberek lelkiismerete. Vegyünk egy egyszerű példát: miért nem zavarta a középkori embert az utcára szórt ürülék?
A válasz benne van a cikkben: az emberek nagyon tanulékonyak, ha "vakfoltokat" kell kialakítani - túl könnyen tanulunk meg nem észrevenni kényelmetlen dolgokat. És ez félelmetes...
Megjegyzés küldése
Feliratkozás Megjegyzések küldése [Atom]
<< Főoldal